infoboom groep 2/3 #3 februari 2020

Vogels in de winter
Wat een leuk thema hebben we in de klas. De kinderen zijn er druk mee, van alles leren we over vogels (en andere dieren) in de winter. Wat is een winterslaap en wat is winterrust. Welke dieren gaan in winterslaap of winterrust.
Wat zijn standvogels, wat zijn trekvogels.
Wat eten vogels in de winter? En welke vogels zien we allemaal bij school, de namen leren we al steeds beter.
Het is superleuk dat zoveel kinderen spulletjes hebben meegenomen naar school, passend bij dit thema. Dat maakt dit thema nog leuker.
  

Groep 2/3 sámen
We worden steeds meer samen één groep. samen zingen, samen spelen, samen taal en rekenactiviteiten doen.
Waar we kunnen doen we dat samen. Zo ook sommige wereldoriëntatie lessen,
zoals samen uilenballen uit elkaar halen en onderzoeken.
Wat was dát leuk.

    
Op de middagen spelen we lekker, in en rond de klas óf  beneden op het speelleerplein.
En af en toe ook samen buiten spelen.
We werken nog 2 weken over vogels in de winter, daarna hebben we ‘stille weken’, waarbij we niet écht over een thema werken.
Omdat groep 3 wel verder gaat met lezen en de volgende kern over schip gaat willen we hier aandacht aanbesteden, met spel, knutsels, opdrachtjes, wereldoriëntatie.

Groep 2
De kinderen knutselen leuke knutsels, maar niet zomaar.
Afgelopen week hebben ze bijvoorbeeld een vogelhuis gemaakt van stroken.
Dat was een reken opdracht, passen én meten van de stroken zodat het goed paste.
Wauw, dat werd mooi. Met een stempel hebben ze een vogel óp het vogelhuis, ín het huis en náást het huis gestempeld. Ook al een rekenopdracht.
De komende 2 weken gaan we oa een werkje maken met een rekenopdracht, waarbij we leren splitsen. En we maken een werkje om aan de fijne motoriek te werken.
Met taal zijn we bezig geweest met zinnen, lange zinnen en korte zinnen.
Welke woord hoor je vooraan en welke achteraan, dit om met begrippen bezig te zijn voor het voorbereidend lezen. Daarnaast leren we ook de beginklank van een woord.
Daarnaast lezen we lekker veel voor, vooral prentenboeken.
Met rekenen zijn we bezig geweest met tellen/terugtellen, getallen op de goede volgorde leggen en welke is er weg? Meer/minder en erbij en eraf. We gaan nog werken over vormen.
Welke vormen ken je al? En welke vormen kan je vinden in of rond de klas.

Via de parro-app hebt u een berichtje gekregen over de spreekavond op 18 februari aanstaande,
op deze avond spreken wij u graag over uw kind. Op 13 februari krijgen de kinderen hun rapport mee naar huis.

Groep 3
Deze week ronden we kern 6 alweer af, daarmee hebben we álle letters aangeboden. We gaan kijken of de kinderen alle letters kennen en kunnen ze hun letterdiploma halen, dat zou toch top zijn.
Omdat kern 6 klaar is gaan we nu met alle kinderen DMT (woordjes) en AVI (verhaaltjes) lezen. In de vorige infoboom hebt u al iets kunnen lezen over Cito.
Wanneer we klaar zijn met de toetsen gaan we met kern 7 verder.
In kern 7 komen vooral de sch-woorden aan de orde en woorden met het lettercluster ng (ring). Bovendien maken de kinderen kennis met woorden met twee medeklinkers vooraan en achteraan (stoel, lamp), woorden met –d en –b achteraan (heb, bad) en samenstelling (zakmes). ook leren de kinderen in deze kern hoofdletters. Het thema van kern 7 is: schatgraven, avonturen beleven, piraten. Het verhaal waarmee de kern start gaat over het vinden van een schat op een schip.

Met rekenen zijn we bezig met het dubbelen en bijna dubbelen.
Mbv het rekenrekje: op de bovenste staaf evenveel kralen als op de onderste staaf, 2 en 2.
Afbeeldingsresultaat voor tweelingen msvDan weet je dat is samen 4. We noemen dit ook wel de tweelingen, en welke sommen kan je er dan mee maken?
Bijna dubbelen is 1 erbij, op de bovenste staaf 3 en op de onderste staat 2 kralen. Dat is dan 5. Gewoon 1 erbij. We leren daar ook sommen bij maken. 3+2=.

 

Sommen maken tot en met de 10, daar leggen we de nadruk verder op.
Daarnaast  gaan we verder met klokkijken, dit keer gaan we bezig met het halve uur.

Gastlessen
Afgelopen week zijn we op donderdag en vrijdag gewoon naar school geweest, andere scholen hebben gestaakt. Het is echter wel goed om aandacht te hebben voor wat er in het onderwijs aan de hand is.

Op donderdag en vrijdag zijn er ouders geweest die op school een gastles hebben gegeven.
Karin Oldenhuis (moeder van Gillian van gr 8) heeft een poëzie les gegeven. Superleuk, het paste goed bij ons thema.
Annelies de Wit (moeder van Thijs en Nina) heeft een reken beweegles gegeven, lekker buiten bewegen én leren. Dank jullie wel voor deze leuke lessen!

  

  

Jarig
Afbeeldingsresultaat voor hoeraAfgelopen week mochten we 2x een feestje vieren, maandag 27 januari werd Boaz 6 jaar en vrijdag 31 januari mocht Chloë haar verjaardag vieren, allebei nog van harte gefeliciteerd!!

 

 

 

 

Kanjer van de week
Omdat Boaz ziek was geweest, mocht hij 2 dagen langer kanjer van de week zijn, daarom hebben we nog geen nieuwe kanjer getrokken.
Wie o wie de nieuwe kanjer wordt weten we op maandag pas.

Bijbel
We gaan de komende weken vertellen uit het nieuwe testament
dinsdag 4-2             Bruiloft te Kana                 Johannes 2:1-12
woensdag 5-2         verwerking
donderdag 6-2        Wonderbare spijziging       Mattheüs 14:13-21
vrijdag 7-2               Lopen op het water            Mattheüs 14:21-34

dinsdag 11-2           Blinden                              Mattheüs 20:29-34 , Marcus 10:46-52 
woensdag 12-2       verwerking
donderdag 13-2      Blinde van Betsaïda         Marcus 8:22-26 
vrijdag 14-2             De blindgeborene             Johannes 9

In de maand februari leren we de volgende liederen:
Voor groep 2:  Maak een vrolijk geluid  voor de Heer
Voor groep 3:  Wat is het geweldig,  Kids opwekking 308

we wensen u weer fijne weken,
groeten,
juf Miranda en juf Dorothée